header 011
امروز : یکشنبه - 09. آذر 1399 - 13. ربيع‌الثاني 1442 - 29. نوامبر 2020

صفحه اصلی تماس با ما نقشه سایت | EN

5555

تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات

نظرسنجی



نظر شما در مورد سایت چیست؟

دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي
فهرست مطالب
دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي
مرکز مداخله در بحران ( فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ) « اورژانس اجتماعی »
خدمات اجتماعي سيار
خانه سلامت
خط تلفن اورژانس اجتماعي ( 123)
طرح مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق
شناسايي و توانمند سازي كودك خياباني
برنامه توانمند سازي اجتماع محور در سكونتگاههاي غير رسمي از طريق پايگاههاي خدمات اجتماعي
مرکز بازپروری اجتماع درمان مدار زنان آسیب دیده اجتماعی(T.C.)
همه مقالات

معرفي فعاليت : بازپروري دختران و زنان آسيب ديده اجتماعي

گروه هدف:

دختران و زنان آسيب ديده اجتماعي

 

اهداف :

1- ايجاد امكانات و تسهيلات لازم به منظور بازپروري و بازتواني رواني ، اجتماعي زنان و دختران در معرض آسيب اجتماعي حاد و آسيب ديده اجتماعي.

2- جلوگيري از گسترش مجدد آسيب هاي اجتماعي و بدآموزي مراجعین در يك مكان.

 

اقدامات اجرایی:

دختران و زناني كه نياز به حمايت و بازپروري دارند ابتدا از طريق تيم تخصصي مركز مداخله در بحران (فردي ، خانوادگي و اجتماعي ) ارزيابي شده و در صورت داشتن شرايط لازم به مركز حمايت و بازپروري اعزام مي گردند . اين مراكز طبق وظايف قانوني محوله دختران و زنان را نگهداري و يا بصورت غير شبانه روزي تحت پوشش داشته و از طريق ارائه خدمات تخصصی نظير مددكاري اجتماعي، روان شناسي ، بهداشتی ( پزشكي و روانپزشكي) ، آموزشهاي فني و حرفه اي و فرهنگي زمينه هاي بازگشت به زندگي سالم را از طريق پيوند مجدد با خانواده، آموزش و ايجاد استقلال و كسب درآمد مشروع ، ازدواج و تشكيل خانواده فراهم آورده و در تامين حداقل نيازهاي اقتصادي و حل مسائل و مشكلات ياري مي نمايد.

 


معرفي فعاليت : مرکز مداخله در بحران ( فردی ، خانوادگی ، اجتماعی ) « اورژانس اجتماعی »

گروه هدف :

- زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد

- زنان و دختران در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی

- افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند.

- کودکان خیابانی و کار

- همسران آزار دیده

- کودکان آزار دیده

- مبتلایان به اختلال هویت جنسی

- دختران و پسران فراری از منزل

- سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند .

 

اهداف:

- ارتقاء سطح دانش و آگاهي افراد در معرض آسيب و آسيب ديده اجتماعي در خصوص مسائل و مشكلات اجتماعي و كمك به درك موقعيت خوددر شرايط بحراني .

- ارتقاء توانمنديهاي افراد در معرض آسيب و آسيب ديده اجتماعي جهت مقابله با مسائل اجتماعي در شرايط بحراني از طريق ارائه خدمات تخصصي .

- ارتقاء آگاهي ها و شناخت خانواده و اجتماع نسبت به نيازهاي خدمت گیرندگان به منظور تسهيل فرايند حل مسئله در شرايط بحراني .

- شناسائي مناطق وكانونهاي آسیب زا و انجام مداخلات توامندسازی اجتماع محور

 

اقدامات اجرایی :

افراد می توانند به صورت خود معرف و یا با معرفی توسط خدمات اجتماعی سیار و خط اورژانس اجتماعی و یا با معرفی از طریق از مراجع قضایی ، انتظامی، سازمانها و نهادهای ذیربط و ... به مرکز مراجعه نموده و از خدمات این مرکز به صورت رایگان و شبانه روزی و به صورت سرپایی و نگهداری موقت ارایه می گردد بهره مند گردند . در این مرکز پس از پذیرش ارزیابی های تخصصی اجتماعی ، روانشناختی ، بهداشتی و درمانی ، حقوقی تیم تخصصی مرکز ( متشکل از مسوول مرکز ، مددکار اجتماعی ، روانشناس ، روانپزشک ، مشاور حقوقی ) با توجه به ارزیابی های صورت گرفته و متناسب با نوع مشکل مراجع ، تصمیم گیری نموده و سپس نسبت به ارایه خدمات تخصصی به افراد اقدام می گردد . خدمات تخصصی مرکز شامل خدمات مددکاری اجتماعی ، خدمات روانشناسی ، خدمات روانپزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی ، خدمات حقوقی و خدمات آموزشی و تربیتی می باشد .

- زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی می توانند به مدت 3 تا حداکثر 20 روز از خدمات نگهداری موقت استفاده نمایند . این مدت با تایید تیم تخصصی مرکز برای یک دوره دیگر قابل تمدید است .

- خدمات این مرکز می تواند از طریق تماس با خط اورژانس اجتماعی 123 و خدمات اجتماعی سیار و همچنین از طریق حضور تیم های تخصصی مستقر در سایر سازمانها یا نهادهای ذیربط نیز به افراد در معرض آسیب اجتماعی یا آسیب دیده اجتماعی ارایه شود .

توضیح:

- فعالیت های خدمات اجتماعی سیار،خط تلفن اورژانس اجتماعی و برنامه توانمندسازی سکونتگاهای غیررسمی با رویکرد اجتماع محور زیر نظر این مرکز می باشند.

 


معرفي فعاليت : خدمات اجتماعي سيار

گروه هدف:

1 – افراد در معرض آسيب اجتماعي

2 – افراد آسيب ديده اجتماعي

3 – گروههاي هدف مشمول دريافت خدمات از سازمان بهزيستي

 

اهداف:

1– ارائه خدمات اجتماعي اوليه و سرپائي به افراد شامل خدمات مددكاري ، روان شناس، آموزشي، فرهنگي و نيازهاي اوليه زيستي ( تغذيه ، پوشاك)

2 – ايجاد و ارتقاء آگاهي و اطلاع رساني به افراد در زمينه طرحها و فعاليتهاي مراكز دفتر امور آسيب ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور .

3 – شناسايي مناطق آسيب زا

4 – پوشش دادن به خط تلفن اورژانس اجتماعي

5- پیگیری موار ارجاعی از مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی(ورژانس اجتماعی)

 

اقدامات اجرايي :

نحوه پذيرش :

1 – خود معرف

2 – شناسايي و جذب خدمت گيرندگان توسط مددكار اجتماعي

3 – خط اورژانس اجتماعي 123

4 – ساير سازمانها و ارگانها اعم از دولتي و غير دولتي

 


معرفي فعاليت : خانه سلامت

گروه هدف :

دختران 18 تا 30 ساله که هیچگونه مشکل اخلاقی ندارند و بد سرپرست یا بی سرپرست می باشند.

خانه سلامت به مراكزي اطلاق ميشود كه طبق وظايف قانوني محوله ، دختران در معرض آسيب اجتماعي و فاقد حمايت هاي خانوادگي و اجتماعي را تحت پوشش قرار داده و از طريق ارائه خدمات زمينه هاي كسب استقلال اقتصادي و اجتماعي را فراهم آورده و در تامين حداقل نيازهاي اقتصادي و جلوگيري از ابتلا به آسيبهاي اجتماعي ياري مي نمايد.

 

اهداف :

1 - حمايت و نگهداري از دختران در معرض آسيب اجتماعي نيازمند حمايت اجتماعي .

2 - فراهم نمودن زمينه هاي تحصيل ، اشتغال ، خودكفايي و استقلال اين افراد.

3 - شناخت استعدادها و توانمنديهاي دختران در معرض آسيب و هدايت آنها به سوي استفاده از اين توانمنديها.

4 - جلوگيري از ابتلاء دختران در معرض آسيب به آسيبهاي اجتماعي.

 

اقدامات اجرايي :

دختراني كه نياز به حمايت و نگهداري دارند ابتدا از طريق تيم تخصصي مراكز مداخله در بحران فردي خانوادگي اجتماعي ارزيابي شده و در صورت داشتن شرايط لازم به خانه هاي سلامت فرستاده مي شوند مدت زمان حمايت از اين دختران حداكثر 6 ماه و در صورت تائيد تيم تخصصي تا يكسال مي باشد كه ظرف اين مدت كليه تلاش ها در جهت فراهم آوردن امكانات بازگشت به خانواده و يا بستگان و يا ساير روش هاي ترخيص به منظور كوتاه نمودن زمان زندگي در مركز صورت مي پذيرد.

 


معرفي فعاليت : خط تلفن اورژانس اجتماعي ( 123)

كودكان در معرض آزار و آزار ديده.

همسران در معرض آزار و آزار دیده.

زنان و دختران آسيب ديده.

زنان و دختران در معرض آسيب.

افراد فراري.

کودکان خیابانی.

مبتلایان به اختلال هویت جنسی.

سالمندان و معلولين و سایر گرو های هدف سازمان بهزیستی.

افرادي كه قصد خودكشي دارند.

ساير افرادي كه در شرايط حاد و بحراني قرار دارند.

 

اهداف :

اطلاع رساني خدمات سازمان بهزیستی به گروه های هدف.

شناسایی آسیب های اجتماعی شایع و در حال شیوع.

مداخله بموقع برای حمایت از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی و سایر افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند.

 

اقدامات اجرائي:

چنانچه تماس تلفني تماس گيرنده مرتبط با حيطه وظايف اين خط نباشد، با ارائه يك راهنمايي كوتاه، تماس قطع مي گردد ولي اگر تماس تلفني مرتبط با وظايف اين خط باشد ب توجه به شرایط افراد اقدامات ذیل انجام می شود:

-مراجعه حضوری به محل از طریق خدمات اجتماعی سیار(در استانهایی که خدمات اجتماعی سیار راه اندازی نشده است از طریق تیم تخصصی مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی اقدامات انجام می شود.)

- ارجاع به مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی(اورژانس اجتماعی)

-ارجاع به سایر مراکز تابعه سازمان بهزیستی به تناسب شرایط افراد در حوزه معاونت های امور اجتماعی،امور فرهنگی و مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی و ...

-ارجاع به سار سازمان های موجود اعم از دولتی و غیر دولتی به تناسب شرایط افراد.

 


معرفي فعاليت : طرح مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق

گروه هدف:

- کلیه زوجین متقاضی طلاق که به یکی از مراکز کاهش طلاق، دادگستری، مداخله در بحران فردی ، خانوادگی و اجتماعی مراجعه نمایند و یا به صورت خود معرف و یا معرفی از دیگر سازمانها و بخش ها مراجعه نموده باشند.

 

اهداف:

- سعی در حفظ وتحکیم کیان خانواده.

- کاهش وقوع طلاق از طریق ارائه خدمات مشاوره ایی و مددکاری اجتماعی.

- کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از طلاق.

- شناخت عوامل موثر در طلاق به منظور برنامه ریزی در جهت آگاه سازی جامعه.

- شناسایی و حل مسائل و مشکلات خانواده های آشفته و متقاضی طلاق.

- کاهش تنش ها و استرسهای پس از طلاق به منظور متعادل نمودن شرایط عاطفی – روانی پس از طلاق .

- بالا بردن آگاهی های زوجین در رابطه با نحوه برخورد صحیح با فرزندان پس از طلاق.

- فراهم آوردن زمینه های مناسب که موجب تنظیم روابط صحیح فرزندان و والدین و تداوم ارتباط والدین با کودکان پس از طلاق گردد.

- کمک به قضات محترم دادگاههای خانواده جهت اتخاذ تصمیم مناسب و صدور حکم لازم.

- تعیین صلاحیت والدین برای سرپرستی فرزندان در مواردی که طلاق آخرین راه است.

 

اقدامات اجرایی:

- پذیرش:

متقاضیان طلاق از طرق ذیل به مرکز ارجاع داده می شوند:

1- خود معرف 2-دادگستری ها 3- مراکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی(اورژانس اجتماعی)4- خط تلفن اورژانس اجتماعی(123)

5- خدمات اجتماعی سیار 6- سایر مراکز درون سازمانی و برون سازمانی اعم از دولتی و غیر دولتی

خدمات شامل:مددکاری اجتماعی، روان شناسی ، روان پزشکی ، حقوقی و سایر خدمات که زوجین می توانند دریافت کنند

 


معرفي فعاليت : شناسايي و توانمند سازي كودك خياباني

گروه هدف :

کودکان خیابانی و کودکان کار تا سن 18 سال.

 

اهداف :

- ارایه خدمات تخصصی به گروه هدف.

- شناسای بموقع گروه هدف و كاهش آسيب هاي وارده بر آنان.

-ارتقاء كيفيت زندگي گروه هدف .

- توانمند سازی گرو هدف و خانواده های آنان.

 

اقداما ت اجرایی:

نحوه پذیرش:

- خودمعرف.

- شناسایی از طریق مراكز سيار و ثابت و پايگاهها مربو به گروه هدف.

- ارجاع از سایر مراکز تابعه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی بویژه مرکز مداخله در بحران فردی،خانوادگی و اجتماعی(اورژانس اجتماعی) و خدمات اجتماعی سیار و خط تلفن اورژانس اجتماعی .

- ارجاع از طریق سایر نهاد ها از جمله دادگستری ،نیروی انتظامی و ....

خدماتی که به گروه هدف ارایه می شود عبارتند از:

خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی،روانشناسی،بهداشتی و درمانی،حقوقی،آموزشی و فرهنگی، حمایتی،

توانمند سازی.

 

ترخیص:

بازگشت به خانواده.

ارجاع به سایر مراکز تابعه دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی.

ارجاع به سایر مراکز تابعه سازمان بهزیستی کشور.(نگهداری کوتاه مدت یا بلند مدت).

ارجاع به سایر سازمان ها و نهاد ها اعم از دولتی یا غیر دولتی به تناسب شرایط گروه هدف

 


معرفي فعاليت : برنامه توانمند سازي اجتماع محور در سكونتگاههاي غير رسمي از طريق پايگاههاي خدمات اجتماعي

گروههاي هدف :

كليه افراد مشمول دريافت خدمات از سازمان بهزيستي

 

اهداف :

- شناسايي مسائل ومشكلات گروههاي هدف ( ذينفعان)

- ارتقاء سلامت اجتماعي ، كيفيت زندگي و رفاه اجتماعي

- آگاهسازي گروههاي ذينفع درجهت شناخت نيازها و مشكلات آنها

- آشنايي گروههاي هدف باامكانات موجود

- دسترسي برابر به خدمات اجتماعي

- گسترش روحيه خود باوري و خوداتكايي

- ايجاد زمينه مشاركت مردم و سازمانهاي غير دولتي

- كاهش تصدي گري و ارتقاء نقش تسهيلگري دولت

- كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي

 

اقدامات اجرايي:

مراحل اجرايي:

- ارائه طرح و تصويب در شوراي معاونين سازمان

- تعيين استانهاي مجري

- برگزاري جلسات توجيهي با معاونين ،مديران و كارشناسان ذيربط( بصورت كشوري يا منطقه اي )

- انتخاب يك منطقه در هر يك از استانهاي مجري ( در مركز استان)

تبصره: در استانهاي بزرگ با توجه به منابع موجود ، بيش از يك منطقه نيز مي تواند تعيين شود.

- ارتباط با مردم و شناسايي افراد معتمد محل ، برگزاري جلسات با مردم و تهيه گزارش از وضعيت موجود منطقه ( از طريق ارتباط با مردم، مراجعات حضوري به منازل، تشكيل جلسات عمومي ، استفاده از مستندات و منابع موجود ، پژوهشها و...)

- ظرفيت سازي براي سازمانهاي غير دولتي

- تعيين نيازها ومشكلات مردم به ترتیب اولويت با مشاركت خود مردم و سازمانهاي

غير دولتي فعال

- تدوين برنامه ها با مشاركت مردم و سازمانهاي غير دولتي براساس اولويتهاي نياز و مشكلات

- اجراي برنامه ها

- ارزیابی

- مستند سازي

 


معرفي فعاليت : مرکز بازپروری اجتماع درمان مدار زنان آسیب دیده اجتماعی(T.C.)

گروه هدف(مقیمان):

- دختران و زنان آسیب دیده اجتماعی

 

اهداف:

- فراهم کردن زمینه بازتوانی و توانمند سازی گروه هدف.

- ارتقاء کیفی مراکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی.

- آموزش مهارت های ارتباطی و تغیر نگرش گروه هدف.

- حذف عقاید ضد اجتماعی و ایجاد صداقت فردی،مسئوولیت پذیری و پرهیز از رفتارهای غیر قانونی.

- بوجود آوردن محیطی شبیه خانواده با مشارکت مقیمان.

 

اقدامات اجرایی:

- پذیرش از طریق مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی.

- برنامه روزانه:از ساعت 7 صبح شروع و در ساعت 11شب پایان می پذیرد و شامل فعالیت های کار جمعی،جلسات مختلف،گرو های درمانی، برنامه های تفریحی و ... است.

جلسات صبحگاهی:آغاز کردن روز به شکل مثبت،به بحث گذاشتن موضوعات مشترک، بالا بردن حس جمع گرایی و ... است.

جلسات شامگاهی:جمع شدن افراد(مقیمان) و بحث در مورد کار های انجام شده در طول روز و برنامه ریزی برای روز بعد.

گروه های کاری: شامل تعدادی از مقیمان است که وظایف خاصی را در اجتماع (مرکز) انجام می دهند.

تشویق ها و تنبیه ها: شامل حمایت مثبت همتایان و تشویق های کلامی و عدم تایید به شکل انتقاد و اصلاح به طور روزمره است.

مراحل درمانی: در مرکز درمان در چهار مرحله انجام می شود:

مرحله اول: جهت یابی مرحله دوم: درمان اولیه مرحله سوم: آمادگی برای ترخیص مرحله چهارم: ترخیص و پیگیری

 

فراخوان

بهزیستی از نگاه تصویر

  • 1--.jpg
  • 2--.jpg
  • 3--.jpg
  • 4--.jpg
  • 5--.jpg
  • 6--.jpg